Tiry niszczą mosty. A dołem Odra płynie…

za:   http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=2003

printer

Tiry niszczą mosty. A dołem Odra płynie...

Greg

Nie tylko śluza w Brzegu Dolnym. Niedługo co drugi most na Odrze nie będzie nadawał się do ruchu ciężkich pojazdów a przekierowanie ich na inne mosty spowoduje przyspieszoną degradacją kolejnych mostów. Tak jest np. w Oławie gdzie most zamknięto dla ruchu TIR-ów i w związku z tym cały ruch przejął most w Brzegu. Na szczęście to solidna, poniemiecka konstrukcja przeniesiona tu po wojnie z Fordonu.

Opolski Ratusz ujawnił opinię o fatalnym stanie mostu na ulicy Niemodlińskiej nad kanałem Ulgi. Autor opinii technicznej uważa, że remont kapitalny przeprawy lub jej przebudowa jest konieczna w “trybie pilnym”. Stwierdzono m.in. bardzo niską mrozoodporność betonu przęseł. Konstrukcja nośna, wsporniki podchodnikowe i belki podchodnikowe w żaden sposób nie są chronione przed szkodliwym oddziaływaniem wody. Cykliczne zamarzanie i odmarzanie wody w porach betonu powoduje stopniowe ich rozsadzanie i dalszą degradację elementu, która z czasem może objawić się nasileniem zarysowania, odspojeniami betonu, a nawet awarią ww. elementów! 

Stwierdzono też skażenie betonowej konstrukcji obiektu chlorkami stosowanymi w zimowym utrzymaniu dróg. Brak od wielu lat izolacji pomostu i szczelnych urządzeń dylatacyjnych doprowadził miejscowo do znacznego (nawet kilkunastokrotnego) przekroczenia dopuszczalnego stężenia chlorków. Korozją chlorkową zagrożone jest przede wszystkim zbrojenie miękkie, zakotwienia kabli sprężających, ale również stalowe osłony kabli sprężających. 

Z powodu złego stanu technicznego obiektu dopuszcza się go do dalszej eksploatacji na okres sześciu miesięcy, ale pod pewnymi warunkami:

  • Należy zmniejszyć obciążenie na moście. Trzeba wydzielić dwa środkowe pasy tylko dla ruchu autobusów w obu kierunkach, konieczne jest ograniczenie dopuszczalnej masy pojazdów, poruszających po dwóch skrajnych pasach do 3,5 ton.

  • W projekcie zastępczej organizacji ruchu należy przewidzieć elementy zabezpieczające przed możliwością wjazdu ciężarówek np. bramki

  • Należy wyłączyć z ruchu pieszego jeden chodnik. Dodatkowo trzeba zabezpieczyć oba chodniki przed kolizyjnym wjazdem na nie pojazdów poprzez trwałe zamontowanie barier drogowych.

  • W terminie późniejszym należy zdemontować balustradę i żelbetowe gzymsy belki podchodnikowej.

Ekspert zalecił też, aby po upływie sześciu miesięcy wykonać ponowną ocenę stanu technicznego obiektu.

– I tak się stanie, poza tym na most już nie mogą wjeżdżać pojazdy ważące więcej niż 3,5 tony (zakaz nie obejmuje autobusów – red.) – przypomina Mirosław Pietrucha.

Całą treść opinii technicznej można znaleźć na stronie Miejskiego Zarządu Dróg

źródło: nto.pl

Komentarze
#1 | ango dnia 28.01.2015 21:03
Tak będzie się działo z różnymi mostami, które są na głównych drogach prowadzących do portów morskich Gdyni, Gdańska i zespołu Szczecin-Świnoujście (bazy promowe, ruch tranzytowy TIR-ów), a które wiodą przez Odrę i Wisłę. Drogi tranzytowe (te z mostami) już są nadmiernie obciążone (wzrost ruchu samochodowego od 1989 r. o kilka set procent), terminale kontenerowe w w/w portach wciąż się rozbudowują – zatem, czy kolej (której infrastruktura też nie jest w najlepszym stanie) będzie w stanie obsłużyć ciągle wzrastające potrzeby przewozowe głównie kontenerów. 
Realną alternatywą jest żegluga śródlądowa, która powinna przejąć poważną część tych przewozów (kontenery), ale kto w tym kraju przejmuje się tak banalną sprawą jak ruch towarowy na Wiśle i Odrze …
#2 | Apis dnia 29.01.2015 07:20
W latach PRL krążył taki dowcip… Gierek odwiedził Breżniewa w jego prywatnej posiadłości. Posiadłość – pałac. Gierek zdumiony jej ogromem pyta:
– Lonia, jak ty to zrobiłeś?
– Podejdź Edek do okna to ci pokażę. Widzisz ten most tam na Newie?
– Widzę.
– Rozumiesz: jeden wagon betonu na most – jeden tu… Jedna ciężarówka tam – jedna tu… Po roku Breżniew przyjechał z rewizytą do Gierka. Posiadłość jeszcze przekroczyła wielkością i przepychem tę radziecką !
– Edek, jak tego dokonałeś?
– Podejdź do okna…. Widzisz ten most tam na Wiśle?
– Nie widzę…
– Ja go tez nie widzę.
#3 | Wojciech Rytter dnia 29.01.2015 15:18
Można też dodać podobną anegnotę.Widzisz ten ruch na Odrze,? prawie taki jak na Renie.Nie widzę.Ja też nie…Zawsze będzie zastój na naszych wodach.Siedzi banda matołów na górze i nie rozumie,że wodny transport to ekonomia i ekologia.Na Renie opłaci się?I to jak. U nas NIE.Czy to się kiedyś zmieni ???
#4 | Tadeusz 44 dnia 30.01.2015 15:16
Tak się jakoś dziwnie składa,że w moim życiu miałem okazję obserwować “to i owo” 
Właśnie,byłem świadkiem budowy wspomnianego mostu,gdyż w tym czasie prowadziłem budowę K. Ulgi. Około 400 metrów,od budującego się mostu,na początku lat 70 tych znajdowało się moje kierownictwo w postaci kilkunastu barakowozów,plus drewniany wychodek,aby nie obsrywać opolskiego Zaodrza. W projekcie,był to most strunobetonowy,tak też został wykonany- jedynie dzięki strunom jeszcze się trzyma kupy.https://www.youtu…Ld-a1PwqHM Na filmiku widać dokładnie ideę strunobetu,z tym że,zarówno na filmiku,jak też w realu budowy tego mostu konsystencja betonu jest niewłaściwa. W hydrotechnice obowiązuje zasada;jak najmniej wody do betonu,jak najwięcej wody na beton podczas jego pielęgnacji w czasie wiązania i dojrzewania. Ważny jest skład kruszywa,który jak pamiętam,na tej budowie odbiegał od wszelakich norm. Dopiero po spełnieniu tych warunków można dodawać do mieszanki cement. W innym przypadku będzie lipa. Dodam jeszcze,że najlepsze betony uzyskuje się przy temperaturze+4C,gdyż w tej temperaturze woda ma największy ciężar właściwy,lub najmniejszą objętość. Taki sobie stan skupienia wody,na który mało kto zwraca uwagę. Gdy lodówki maja taką temperaturę,żywność się trzyma dość długo.W przypadku budowy tego właśnie mostu zostało pogwałcone wszystko to,co było do pogwałcenia. Samo betonowanie było robione przy pomocy dwu betoniarek które bez przerwy się psuły,częste przerwy w ciągłości betonowania i wlewany beton w postaci rzadkiego krupniku dały taki a nie inny efekt. Aby sprawę uprościć powiem;była to technologia,którą można określić jednym zdaniem-“tak nie powinno się budować czegokolwiek”.Nie mniej jednak,most jak pamiętam,przeszedł wszelakie próby wytrzymałościowe i został oddany do użytku. Pamiętam,jak na moich budowach jazów były przeprowadzane próbki z każdej fazy betonowanie, które szły na badania do laboratorium i nie było zlituj się. 
Czy było to robione na tym moście???…”być albo nie być,oto jest pytanie”.

Były opinie w opolskich mediach,jakoby odchody gołębie niszczą konstrukcję mostu. Teraz czytam,że sól z chemikaliami wysypywana podczas zimy uszkadza beton-kompletna bzdura!!!…przecież górna warstwa każdej jezdni jest wykonana z nieprzepuszczalnego asfaltobetonu.
Proszę porównać dwa mosty oddalone ~~1 km na tymże K. Ulgi…te same warunki hydrometeorologiczne, te same gołębie które obsrywają konstrukcje obu mostów…i co???…a no właśnie. 

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2266_zps80ad355f.jpg

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2258_zpsb58231aa.jpg

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2260_zps4100d2ec.jpg

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2259_zps50916e81.jpg

Można Niemców nie kochać,lecz jedno jest pewne,robili najlepsze na świecie betony,co obrazują załączone zdjęcia. Myślę,i mam nadzieję,że bez opisu powyższych zdjęć,odgadniecie Państwo,”który most jest który”…Pozdrawiam.

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2261_zpsc02f1135.jpg

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2265_zps611d7868.jpg

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2263_zpsdcc32e1b.jpg

i921.photobucket.com/albums/ad58/tw1944/100_2262_zpsa236c7f8.jpg

Ps
Celowo nie wymieniam nazwy wykonawcy powyższego mostu,ponieważ nie mam z nimi umowy na reklamę ich firmy. Jeśli się zdecydują,wówczas spiszę z nimi odpowiednią umowę. Powiem jedynie,ze było to firma kielecka.
Ps
Andrzeju…gdybym ja w tym czasie zdecydował się na handel cementem,to albo bym siedział w pierdlu do tej pory,albo,był właścicielem wieżowca. 
Takie to były czasy.
Na wszystko był przydział,na cement,na cegłę,na stal zbrojeniową itd…itp…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *